חמשת עקרונות הבטיחות בכיל

חמשת עקרונות הבטיחות בכיל

הבטחת בריאותם ובטיחותם של עובדי כיל וגורמים הקשורים בה מצויה בעדיפות עליונה בכל אתרי ומתקני כיל. כיל שואפת ליצור תרבות ארגונית המחויבת לבטיחות, על מנת לצמצם את מספר התקריות והתאונות, ולהגיע לביצועי בטיחות בדרגה הגבוהה ביותר. בשנת 2018 גיבש צוות גלובלי של מומחי EHS בכיל רשימה תמציתית של הצעדים העיקריים הנדרשים להשגת יעדים אלה: חמשת עקרונות הבטיחות בכיל. \

חמשת עקרונות הבטיחות בכיל הם:

  1.     מערכת ניהול סביבה, בטיחות וגהות
  2.     מחויבות ומעורבות
  3.     ניהול סיכונים
  4.     כשירות ארגונית
  5.     למידה ארגונית

 

כל אחד מן העקרונות מנוהל על-ידי מנהל בכיל אשר, בסיועם של נציגים מכל האתרים ברחבי העולם, גיבש המלצות ותוכנית ליישום. בשנת 2019 החלה כיל ביישום תוכניות אלה ברחבי הארגון. להלן פרטים אודות אופן יישומם הנוכחי של העקרונות:

מערכת ניהול סביבה, בטיחות וגהות גלובלית בכיל (ומדדי ביצוע פרואקטיביים)

כיל מפתחת מערכת ניהול סביבה, בטיחות וגהות גלובלית המתבססת על עקרונות תקני ISO/RC. מערכת הניהול מגדירה את מדיניות והנחיות כיל, ויוצרת שפה משותפת לכל אורכה ורוחבה של החברה בתחומי סביבה, בטיחות וגהות. במסגרת המערכת מיושמות תוכניות אכיפה בתחומי הבטיחות והגהות התעסוקתית בכל חטיבות כיל. בנוסף, נערכות ביקורות פנימיות וחיצוניות להבטחת ציות לכל תקני ונהלי הבטיחות.

חלק ממערכת ניהול הסביבה, הבטיחות והגהות הגלובלית הוא קביעתם של מדדי ביצוע מרכזיים (KPIs) בתחומים אלה. כיל מתמקדת במדדי ביצוע פרוקאטיביים, המתרכזים במניעת התרחשותן של תקריות סביבה, בטיחות וגהות. מדדי הביצוע הפרואקטיביים הגלובליים של כיל לשנת 2019 הם:

  • השלמת תוכנית ביקורת סביבה, בטיחות וגהות: השלמת 100% של הביקורות המתוכננות בכל רחבי הארגון.
  • השלמה במועד של תחקירי תקריות: השלמת מעל 90% מתחקירי תקריות הבטיחות ברמת חומרה בינונית וגבוהה בתוך תקופת הזמן המוגדרת בנהלים פנימיים – 15 יום לאחר התקרית.
  • השלמת דוחות פעולות מתקנות (Corrective Action Reports – CAR) במועד: יישום הפעולות הנדרשות בדוחות CAR אשר גובשו בעקבות תקריות בטיחות ברמת חומרה גבוהה ובינונית, וביצוע ביקורות בטיחות עוקבות. יש להשלים ביצוע מעל 90% מהפעולות הנדרשות בדוחות אלה בתוך מסגרת הזמן שנקבעה (ולהשלים יישום של 100% מהפעולות באופן כללי).
  •  מדד זיהוי מפגעים: כל האתרים נדרשים לפעילות פרואקטיבית לזיהוי ודיווח על לפחות 2 מפגעים לכל עובד באתר מדי שנה. נתוני מדד ביצוע זה עוברים סְכִימָה ונמדדים ברמת החטיבה וברמת כיל הגלובלית.
  • תהליך הערכת מפגעים: השלמת 100% מן ההערכות המתכוננות ביחס לתהליכים פרטניים בכל רחבי הארגון.
  • הערכות בטיחות תפקיד (Job Safety Assessment – JSA): השלמת 100% מן ההערכות המתכוננות. התוכנית היא לבצע הערכות של 10 התפקידים המסוכנים ביותר בכל אתר.
  • ביצוע הדרכות המתחייבות בחוק במועד: השלמת 100% מההדרכות בתחומי סביבה, בטיחות וגהות הנדרשות לפי חוק במדינות ובאזורים השונים שבהם פועלת כיל.

מחויבות ומעורבות

ההנהלה הבכירה של כיל עוברת הכשרה מיוחדת בתחום ה-EHS, שמטרתה להעמיק את ההבנה של מושגים ושיטות ניהול בתחום הסביבה, הבטיחות והגהות ולאפשר למנהלים לשאול את השאלות הנכונות כאשר הם מבקרים באתרי החברה ברחבי העולם. תכליתו של התהליך היא לשנות את הלך הרוח בחברה, ובכך לדרבן את האתרים והיחידות העסקיות לאמץ תרבות בטיחות טובה יותר ולהגביר את המחויבות היומיומית, כמו גם את רמת המעורבות של עובדי כיל בכל העולם.

דוגמאות לשאלות מסוג זה:

  • מה תגובתכם לתקרית בטיחות ספציפית (הן באופן מיידי והן לאחר מכן)?
  • מה למדתם מהתקרית?
  • אילו מפגעים אתם מזהים באתר?
  • האם הקציתם את המשאבים המתאימים למניעת הישנותן של תקריות דומות/לצמצום המפגע?

בדוגמא נוספת למעורבות ההנהלה, כל מנהלי המפעלים של כיל בישראל עוברים קורסי הסמכה בתחום הבטיחות בעבודה, הנערכים מטעם משרד הכלכלה. קורס זה מהווה דרישה מחייבת לפני תחילת עבודתם כמנהל המפעל.

כדי להוסיף ולקדם מעורבות בתחום הבטיחות, בחלק מן האתרים והיחידות העסקיות של כיל מוענקים פרסים לעובדי כיל ולעובדי קבלן עבור הצטיינות בתחום הבטיחות, ו/או מתקיימות תחרויות שנתיות בתחום הבטיחות בין היחידות השונות בארגון (הכוללות  פרסים עבור הישגים בתחום הבטיחות)

בנוסף, ברבים מאתרי כיל גובשו תוכניות מעורבות עובדים פרטניות לאתר או ליחידה העסקית, דוגמת תוכנית "בטיחות על-פי שגרות" (ראו להלן) ותוכנית "ביצועי תפעול אנושי" (“Human Operational Performance” – HOP), לשיפור תרבות הבטיחות. תוכניות אלה כוללות, בין היתר, את הקמתם של צוותי שיפור פרטניים הפועלים במפעלים לפיתוחם ויישומם של רעיונות מקוריים ומתקדמים לשיפור הבטיחות.

בחלק מאתרי כיל פועלות ועדות בטיחות המורכבות מנציגי ההנהלה והעובדים. כל ועדה מגדירה ומיישמת צעדי בטיחות כגון חיוב השימוש בציוד מגן אישי, חיוב בקיום בדיקות תקופתיות לעובדים והטלת קנסת בגין הפרות בטיחות. נהלי העבודה כוללים הוראות במגוון נושאים, לרבות גהות והיגיינה, כמו גם צעדים משמעתיים מפורשים במקרה של הפרות בטיחות. נושאי בטיחות וגהות נכללים גם במרבית הסכמי העבודה של עובדי כיל. כך למשל, הסכמי העבודה של החברה בישראל מקיפים את נושאי הבטיחות והגהות הבאים:

  • ציוד מגן אישי
  • ועדות בטיחות וגהות משותפות לעובדים ולהנהלה
  • השתתפות נציגי העובדים בבדיקות וביקורות בטיחות ובתחקירי תאונות
  • הכשרה והדרכה בתחומי בטיחות וגהות
  • מנגנון תלונות – הזכות לסרב לבצע עבודה שאינה בטיחותית
  • בדיקות תקופתיות
  • אכיפה

ניהול סיכונים

עקרון ניהול הסיכונים של כיל מתמקד בבטיחות תהליכים בכל אתרי החברה. לשם הגשמת עקרון זה, החברה שילבה בין דרישות תחולה שנקבעו על-פי תקנות ניהול בטיחות התהליכים (United States Process Safety Management) של מינהל הבטיחות והגהות של ארה"ב (OSHA) לבין תקנות Seveso של האיחוד האירופי. כל אתר ניתוח סיכונים  בהתאם לתקנות אלה, ובהתאם להנחיות החברה. בעקבות זאת מבוצע ניתוח של הסיכונים העיקריים שזוהו, והאתרים מפתחים תוכניות לצמצומם. אתרי כיל מצויים כיום בעיצומו של שלב איסוף הנתונים בהתאם לגישה מעודכנת זו.

לאור היותה של כיל חברה מגוונת מאוד במונחים תפעוליים, הסיכונים באתרים השונים עשויים להיות שונים מאוד זה מזה. כך למשל, מתקני כימיקלים מתאפיינים בסיכונים שונים מאוד מאלו שבהם מתאפיינים המכרות התת-קרקעיים של כיל באנגליה ובספרד. יש לבצע זיהוי פרטני לאתר של הסיכונים, ולאחר מכן לפעול לצמצומם.

סקרי הסיכונים כוללים, בין היתר, התמקדות במפגעים תעסוקתיים מתוך מטרה למנוע את חשיפתם של עובדים לחומרים ותהליכים מסוכנים במפעלים.

כשירות ארגונית

כשירות ארגונית מוגדרת לפי טיב הכשרתם וכשירותם של יחידים לבצע את המשימות המוטלות עליהם. בשנת 2019 הוחל בפיתוח מטריצת מיומנויות וידע בתחומי הסביבה, הבטיחות והגהות, לשם קידומה של הכשירות הארגונית. המטריצה מגדירה את המומחיות הנדרשת בכל הרמות השונות של הארגון בתחומי סביבה, בטיחות וגהות. בשלב זה מתבצע ניתוח פערים על מנת לזהות את הנושאים שבהם נדרשים הכשרה ומומחיות נוספות בכדי לעמוד ביעדי הסביבה, הבטיחות והגהות של החברה. בשנת 2019, התוכנית היא לתמוך בעקרון ניהול הסיכונים במקביל לפיתוח מומחיות בביצוע ניתוח סיכוני תפקיד (JSA) וניתוח מפגעים תהליכיים, כמו גם יישום של נהלי הסביבה, הבטיחות והגהות הגלובליים של כיל דוגמת נוהל השבתה ונעילה (LOTO), דרישות היתר כניסה לחללים סגורים, עבודה בגובה וכלל נהלי ונתוני הבטיחות הרלוונטיים לתפקידים פרטניים בחברה.

במסגרת עקרון הכשירות הארגונית פיתחה והקימה כיל צוותי חירום מיומנים ומצוידים במיטב הציוד המתאים באתרי הייצור של החברה, על מנת לתת מענה ראוי למקרי חירום תעשייתיים ואסונות טבע. צוותי החירום, כמו גם עובדים רלוונטיים אחרים מקיימים תרגולי תפקוד בחירום בתרחישים שונים, בהתאם לתוכנית שנתית.

למידה ארגונית

כיל מקיימת הכשרות בטיחות חוזרות ונשנות ומקיפות, כמו גם הסמכה בתפעול מערכות בקרה לכל העובדים, ספקי השירות עובדי הקבלן וכל אדם אחר המגיע לביצוע עבודה באתרי החברה.

מטרת החברה היא ליצור הלך רוח של למידה הן מכישלונות והן מהצלחות בכל רחבי הארגון. החברה מעודדת ביצוע ניתוח של תאונות ואירועי "כמעט ונפגע", אשר נערך ע"י ע"י כלל האתרים. ישיבות הנהלה כוללות לעתים קרובות ניתוח מקרים של תקריות בטיחות שאירעו לאחרונה, לרבות דיון בלקחים ובצעדים לתיקון.

החברה מעודדת שיתוף בידע ע"י קיום מפגשי פורומים אזוריים לבטיחות בראשותם של ממוני הבטיחות האזוריים (ישראל, אירופה, צפון ודרום אמריקה, אסיה פסיפיק). במפגשים אלו דנים משתתפי הפורום במדיניות ובהנחיות כיל, בתקריות בטיחות ומפגעים מהעת האחרונה באתרים ספציפיים, וחולקים זה עם זה רעיונות בדבר שיטות מניעה ולקחים שהופקו. מערכת שיתוף ידע שיטתית זו מסייעת ביישומן של פרקטיקות מיטביות ויוצרת סביבת עבודה בטוחה יותר.

"בטיחות על-פי שגרות" – מעורבות עובדים ויצירת תרבות של בטיחות

תוכנית "בטיחות על-פי שגרות" מיושמת בכמה מאתריה הגדולים ביותר של כיל בישראל. מטרת התוכנית היא לשפר את ביצועי הבטיחות במפעל באמצעות יצירתה של שגרת ניהול בטיחות מניעתית, פרואקטיבית ואחודה, לשם הפחתת מספר התקריות והתאונות.

כיל ביצעה מחקר ומיפוי של גורמי התאונות העיקריים, ומצאה כי אחד הגורמים המרכזיים לתאונות הוא הגורם האנושי. מן הממצאים עלה כי כ-85% מן התאונות מתרחשות כתוצאה מטעות אנוש או מעבודה שלא בוצעה בהתאם להנחיות המומלצות. לאור זאת, החברה מיישמת תוכניות להטמעתה של תרבות בטיחות. אחת מתוכניות אלה היא "בטיחות על-פי שגרות". התוכנית מבוססת על פרקטיקות מיטביות שנאספו מאתרי הייצור של כיל ברחבי העולם. מנהלים התבקשו לציין אלו גורמים תורמים את התרומה הרבה ביותר לבטיחות, ושבע השגרות (רוטינות) שנבחרו בדרך זו שולבו במסגרת ההתנהלות היומיומית. בין השגרות ניתן למנות תרגילי בטיחות בחירום, הכשרה מקצועית, סיירת בטיחות סביבה, בקרה ניהולית, דיוני שולחן עגול (הפקת לקחים), שיחות שבועיות ותדריכי סיכום שבועי. המנהלים עורכים ביקורות פתע על מנת לקבוע את מידת מוכנותם של העובדים ושל ציוד הבטיחות. דיוני השולחן העגול מהווים הזדמנות לדון באירועים וללמוד מהם ללא נקיטת צעדים משמעתיים, תוך התייחסות למגוון רחב של נקודות מבט.

התוכנית נתמכת גם באפליקציה בטלפון החכם ובתוכנת מחשב, המאפשרים לעובדים לדווח בקלות בדבר סוגיות ומפגעים המתגלים להם, ולקבל עדכון אודות הצעדים שננקטו על מנת לפתור או להסיר את המפגע. הסרת מפגעים בטרם התרחשות תאונה מצמצם את הסיכון לפציעות. כמו כן, הדבר מאפשר למנהלים לקבל תמונה ברורה בדבר ביצועי הבטיחות במפעל.

מנהל המפעל אחראי לקיומה וליישומה של התוכנית ולהפעלת השגרות באופן עקבי ומתמשך. בתום הטמעת התכנית, זוכה כל מפעל להסמכה בהתאם לה.

תקני GRI לדיווחי קיימות:
גילוי: 103-2
גילוי: 103-3
גילוי: 403-2
גילוי: 403-4
גילוי: 403-5

לקריאה נוספת

האתר עושה שימוש בcookies . כדי לספק לך חווית גלישה טובה יותר, וכן למטרת סטטיסטיקה, איפיון ושיווק.